Back from China

Nu är vi hemma igen men tyvärr så blev vi förkylda de sista två dagarna i Peking och är det fortfarande. Allt gör ont och vi har ingen ork i kroppen så vi bara ligger ner och försöker hydrera kroppen med alla möjliga vätskor.

Dessutom så är vi fortfarande, mest jag, på kinesisk tid så det gör mig ännu tröttare. Jag är såå trött och orklös och jag har så mycket att göra. Vi har fortfarande inte packat upp eller städat och det är så irriterande att ha alla saker liggande omkring men det får helt enkelt vänta tills vi är friska.

Jag kommer helt klart sakna Kina. Vi hade en underbar resa och har tagit med oss hem många fina och roliga minnen. Peking och Sverige är som dag och natt och det var jättekul att få uppleva det. Människornas beteenden är annorlunda och vi fick uppleva hur det är vara de som ser annorlunda ut. Jepp, många stirrade på oss och de var inte diskreta med det. Folk som passerade mig kunde stanna till för att eyeball:a mig från topp till tå och  jag tror att en tjej på tunnelbanan smygfotograferade oss med sin mobil.

Kineser är hur söta som helst men där är vissa saker som man måste vänja sig vid. För det första så spottar de överallt, män som kvinnor, stora äckliga spottloskor finns att hitta överallt. Folk tränger sig i kön och i tunnelbannan och det är omöjligt att få en sittplats i tunnelbanan eftersom folk springer fram och sätter sig precis när man själv skulle göra det. De kör som galningar och tutar mycket mer än de använder blinkers.

Vår 1½ timmes resa till kinesiska muren var en körtur from hell. Mannen som körde oss körde mer i den motsatta körriktningns körfil än vår egen och blev irriterad när ett fordon kom mötande. Istället för att get the hell out of the way och undvika att krocka tutade han så bilen som kom var tvungen att köra ut på vägrenen. Vissa gånger kunde chaffisen inte köra om till vänster så han körde ut på vägrenen till höger, även om den inte var asfalterad, och gasade på tills han kört om. Schumacher kan slänga sig i väggen för den här gubben kunde köra. Vi var några stycken i en skåpbil men öppna vindrutor och bilbälten som inte fungerade så det var en minst sagt en intressant körtur. Jag upptäckte ganska snabbt att det är bäst att titta ut åt sidan och undvika att titta rakt fram no matter what.

Överallt måste man pruta, även i några av deras varuhus som ligger i centrat av Peking bredvid alla märkesbutiker. Vi var i några av de mest kända shoppingställena som alla är på minst fyra våningar och det var tufft att passera försäljare. Alla skrek åt oss " looky look" , "come here friend", "do you wanna buy Louis Vuitton, a bag, a belt, a wallet..."  Det sjuka är att de tar fram en tjock katalog med exempelvis Louis Vuitton saker som man kan bläddra i och peka på vad man vill ha. Självklart är jag inte det minsta intreserad av LV men det var kul att se. Sådana kataloger har de för Chanel, D&G, Hermès, Chloé, Jimmy Choo, Armani, Miu Miu, Dior etc etc. De hade plånböcker, klockor, handväskor, resväskor, bälten, armband, scarfs osv. Vissa kopior är i ganska bra kvalité medan andra ser bara så fula ut. Inga sådana märken blev det för mig när det gäller väskor som jag köpte. Jag föredrar något stilrent med no brand eftersom kinesiska märken inte gick att få tag på.
 
Så fort man tittade i den riktningen där det fanns varor antog de att man ville köpa nåt. då drar de in dig i deras lilla hörn och börjar plocka ner saker. Nej betyder inget för de och så fort de sagt sitt sjukt höga pris vänder vi oss för att gå men då blockerar de vägen, trycker en miniräknaren i ditt face och säger "ok, gimme your price". 
Alla försäljare börjar med att säga att deras vanliga pris är flera tusen men för dig friend blir det ett special price på några hundralappar hahaahah. Vi gav oss inte och köpte många billiga saker som vi t o m kunde ha köpt billigare men va fan, man orkar inte shoppa hela dagarna, tro det eller ej, och tjafsa om priser och höra alla försäljare skrika åt dig. Det är utmattande. 

Vi var mest intresserade av att se alla fina tempel och historiska platser där några av kinesiska dynastins stora män har spenderat mycket tid. Där är så många fantastiskt vackra och stora platser. Det är omöjligt att se allt på 9 dagar men vi hann med mååånga platser. Vi var på benen från tidig morgon till sen kväll så vi har sååå många skoskav och värk i benen. Knäna är helt utslitna efter att ha gått  i trappor tusentals gånger varje dag.

Vi var inte direkt stora fans av deras kinesiska mat så vi åt rätt så dåligt vissa dagar vilken gjorde oss ännu tröttare. Vi provade nudlar och dumplings och lite sånt men det smakade inte så gott. Nudlar kommer alltid i nån soppa eller med nån annan blandning och är mycket fettiga. Dumplingsen finns i många olika smaker men det är wicked. Det blev Pizza Hut och McDonald's en och annan gång men även andra ställen. Jag är verkligen ingen fan av KFC, jag tycker att deras mat smakar äckligt.
Innan vi reste läste jag i många forum att svenskarna i regel tycker att kinesisk mat är mycket godare i Kina än i Sverige. De som skrev det är knäppa. Kinesisk mat i Sverige är sååå mycket godare!!! Pizza i Sverige är också godare än pizza i Rom, min källa är mycket pålitlig.

Vi har varit i en av deras Tea Houses och smakat på olika sorter. Vissa sorter är mycket goda medan andra smakar %¤#&. En sort av jasminté smakade parfym. Det var en speciell upplevelse det med eftersom det finns regler hur man dricker te. Man ska hålla den lilla tekoppen på rätt sätt etc etc

Nu är det dags för en nap eftersom jag blev jättetrött av att skriva detta :(
Jag märker att jag glömt svenska men det får ni leva med.

Här är några av mina ca 1 500 foton, enjoy!


De här kunde jag inte motstå. Små kinesisiska trädockor i olika kimonos.
Jag ville köpa fler men inte till det priset som erbjöds.


Tea-time



Häagen-Dazs besöktes flera gånger :) Så gott!



Temple of Heaven


Niu Jie moskéns minaret


mina nya fina armband =)


The Birds Nest i Olympiska parken. Smogen gör så att utsikten är begränsad.


Det räcker för den här gången, nu måste jag vila mig..




Kommentera mera
Postat av: vesna.blogg.se

superhärliga bilder.. åh love it..



dom dina nya 2 favvo armband, ja köpte mitt sånt svarta på cocoo.se, kändem ig så blåst, nä ja såg att dom kostade i kina 20 kr o här 145

2009-10-30 - 16:10:25
URL: http://vesna.blogg.se/
Postat av: vesna.blogg.se

nee ja ha inte sett den än, vill se den, men får se när ja kan o hur de blir :)



h aen underbar helg snygging, krya på dig!

2009-10-31 - 00:45:46
URL: http://vesna.blogg.se/
Postat av: annie

Hey fin blogg!



Vad har du för intressen? (:



kramisar

2009-11-14 - 20:52:59
URL: http://panniies.blogg.se/

Kommentera inlägget här, please:

Namn:
Komma ihåg dig?

E-postadress: (publiceras ej om du inte vill)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0